הכשרת מאמנים

מכללת סמינר הקיבוצים

"האימון המשולב" – תכנית להכשרת מאמנים (coaching) ולפתיחת עסק עצמאי באימון

לימודי תעודה* תכנית חד שנתית

רכזת התכנית: צאלה מיינרט
מנחים: כנרת פרדמן, מאסטר באימון, מאמנת בכירה מוסמכת MCI
עו"ד יבין רוכלי, מאסטר באימון, מאמן בכיר מוסמך MCI
שלומית לפיד .M.A אוניברסיטת בר אילן, יועצת שיווקית, מאמנת ומנחת NLP

רציונל:
"האימון המשולב" משלב בין כלים משתי דיסציפלינות שונות: דיסציפלינת האימון ממוקד התוצאות ודיסציפלינת המיינדפולנס (mindfulness). השילוב בין השתיים מעניק לבוגרי הקורס מגוון כלים נרחב, המאפשר אימון מקצועי ברמה
הגבוהה ביותר.

האימון ממוקד התוצאות מבוסס על עקרונות של חשיבה תוצאתית והוא מאפשר השגת יעדים ותוצאות על ידי הפיכת המתאמן למי ששולט בחייו ומנהל אותם באופן יזום, שיטתי, מתוכנן, מדיד ומבוקר.

כלי המיינדפולנס מאפשרים להעצים את הקשר בין המאמן והמתאמן ומקנים למאמן אפשרות לנהל את תהליך האימון ברגישות, בקשיבות ותוך תשומת לב להגברת הנוכחות ב"כאן ועכשיו".

כלי האימון המשולב מאפשרים ביצוע תהליכי אימון מקצועיים בסטנדרט גבוה לצורך צמיחה והתפתחות אישית ומקצועית, על מנת להגיע לתוצאות יוצאות מגדר הרגיל בכל תחומי החיים, הן באישי והן במקצועי.

בנוסף, מאפשרים כלים אלה תפקוד אופטימאלי, שיפור בהתנהגות, ביכולות קוגניטיביות, ביכולות ויסות רגשי, עליה ברגשות חיוביים ומצב סובייקטיבי משופר ומאוזן. המיקוד במתודולוגית החשיבה התוצאתית מחד יחד עם תרגול ה-
mindfulness גורמים לנינוחות ואפקטיביות, צמיחה ורווחה נפשית המאפשרים אינטגרציה אישית ובין אישית.

מתודולוגיה:
הקורס נועד להקנות לבוגריו ידע, הבנה וכלים מעשיים ומתודולוגיים, בשילוב חווית למידה, התנסויות ותרגולים מעשירים, ובכלל זה התנסות ותרגול של תהליך אימון, הן כמאמן והן כמתאמן. הקורס שם דגש על למידה מקצועית, לצד חוויית למידה וחוויית אימון.

המתודולוגיה של הקורס כוללת שישה נדבכים מרכזיים:
נדבך ראשון – לימוד מתודולוגי של מקורות האימון המשולב, הבנת העקרונות העומדים בבסיס האימון המשולב והכרות יסודית של כלי האימון.
נדבך שני- הכשרה לבניית עסק עצמאי באימון (coaching) ובניית בידול שיווקי וייחודיות.
נדבך שלישי – תרגול מעשי (אחד על אחד) של תהליך אימון שמאפשר למשתתף היכרות מעמיקה עם כלי האימון לצד המחשת החוויה האימונית.
נדבך רביעי – סופרוויז'ן קבוצתי לצורך הנחיה, בקרה, מיקוד וחידוד.
נדבך חמישי – פרקטיקום – עבודה מעשית בליווי סופרוויז'ן.

התרגול המעשי
חלק משמעותי מן הקורס מוקדש לתרגול מעשי של הסטודנטים. כל אחד מהסטודנטים יתרגל הן את תפקיד המאמן ואת תפקיד המתאמן, לשם הבנת מלוא המורכבויות המאפיינות את תהליך האימון, ועל מנת לחוות את החוויות, התחושות והאתגרים הניצבים בפני המאמן ובפני המתאמן.
התרגול ייעשה בפיקוח והנחיה של סגל הקורס, וילווה בקבלת משוב אישי מצד סגל הקורס ומשוב קבוצתי שבו כל סטודנט יוכל לבטא את תחושותיו ותובנותיו.

פרטים

יום הלימודים: יום ראשון.
שעות הלימוד: 16:00 –21:00 כולל הפסקות.
היקף השעות: * לימוד עיוני וסופרוויז'ן – 200 שעות אקדמיות
תעודה: תעודת אימון (coaching) מטעם בית הספר ללימודי תעודה, מכללת סמינר הקיבוצים.
גמולים: באחריות הסטודנט.

חובות הסטודנט:
נוכחות מלאה בעל המפגשים (למעט חיסורים מפאת נסיבות מוצדקות כמחלה או מילואים תוך הצגת אסמכתאות מתאימות). לפי תקנון המכללה – היעדרות מעל 6 שיעורים במהלך הקורס דינה כישלון בקורס. במקרה זה לא תתאפשר השתתפות הסטודנט במבחנים או הגשת עבודות. כל היעדרות מעל 6 הפעמים מכל סיבה שהיא, גם מחלה, צריכה לקבל אישור מראש התוכנית (לא כולל היריון, לידה ומילואים – נספחים בתקנון הלימודים).
ביצוע פרקטיקום (אימון ל- 2 מתאמנים מעבר למתאמן מן הכיתה) והגשת דו"חות אימון. הציון שינתן לדו"חות האימון יהווה את הציון הסופי של הסטודנט והוא ינתן לפי מידת ההבנה והיישום של כלי האימון שנלמדו.

תכנים עיוניים– Coaching משולב 160 ש'

חשיבה תוצאתית – כלי החשיבה והמסגרת
חשיבה תוצאתית – כלי האימון המרכזי

כלי חשיבה נוספים
חשיבה חיובית, הפשטה, פרספקטיבה, בקרה

בירור הזהות האימונית
זהות אימונית – זיהוי ערכים, משאבים וחסמי הצלחה.

תכנון ארוך טווח
יצירת חזון המביא לביטוי את מימוש אופטימאלי של זהותו האימונית של המתאמן והמדרבן למימושו.
קביעת יעדים והכנת תכנית עבודה להשגתם.

מסגרת האימון
מבנה האימון, יחסי מאמן ומתאמן, כלי תקשורת אימוניים, הקשבה, שאלות אימוניות.
אתיקה באימון
הכרת האתגרים האתיים העומדים בפני המאמן.
תחום האימון בארץ
זרמים, גישות, מגמות וארגונים
סוגי אימון נוספים
אימון עסקי, אימון ניהולי, אימון זוגי, אימון צוות – אימון בארגונים מהו אימון? מהם מקורות האימון המשולב?
עקרונות מרכזיים באימון: מודעות, אותנטיות, נטילת אחריות, אפקטיביות
תפקיד המאמן כזרז צמיחה: שיקוף, שאלות, הפיכת אבנים, העצמה.מה נותן הקשר מאמן – מתאמן.
סוגים שונים של אימון
לאיזה סיטואציות בחיים מתאים האימון? הבדלים בין אימון ובין דיסציפלינות אחרות

תכנים בתחום המיינדפולנס באימון
מקורות המיינדפולנס (קשיבות),
מיומנויות רכות – איכויות פתיחת הלב והקשבה אמיתית
תרגול לשחרור מחסמים: פחד, כעס, קנאה ותאווה
על דיוק ובהירות באמצעות מיינדפולנס
חשיבה תוצאתית ומיינדפולנס
ארגונים ועסקים המתרגלים מיינדפולנס – סקירה על הנעשה בארץ ובעולם
הבונוס הגדול של המיינדפולנס – גמישות ואומץ
הדגמות- מיינדפולנס בשרות האימון

הקמת עסק עצמאי באימון– בדגש על שיווק מעשי (40 ש')

מהן מטרות העסק ? מה זה אומר להיות בעל עסק באימון? תפקידיו של בעל העסק , מהו עסק קטן – סקירת מספר מודלים לעסקים קטנים אפיון העסק: תחום עיסוק, קהל יעד, בידול תרגול מעשי – מיומנות ההצגה העצמית

הקמת עסק
עוסק פטור / עוסק מורשה / חברה – הבדלים ניהול תזרים, הכנסות, הוצאות עקרונות תמחור מבצעים, הנחות והוספת ערך

תכנית עסקית
מדוע חשוב שתהיה תכנית עסקית החלקים השונים של התכנית העסקית איך כותבים תכנית עסקית תרגול מעשי – תכנון, שאלות הביתה

שיווק
מה זה שיווק ולמה זה טוב? ערוצי שיווק, שיווק 1:1 לעומת 1:רבים. אמצעי שיווק, תוכן שיווקי מהי תכנית שיווקית? מיתוג ומיתוג אישי תרגול מעשי – ערכי המותג שלי, אם המותג היה בן אדם תרגול מעשי – התחלת עבודה על תכנית שיווקית לעסק.

אתר ובלוגים
מה ההבדל בין אתר לבלוג, האם חייבים אתר? פלטפורמות לאתר / בלוג מה צריך להיות כתוב בעמודים השונים באתר? מאמרי תוכן לאתר, תבניות לכתיבת תוכן תרגול מעשי – כתיבת תוכן לאתר

מה זה שיווק ולמה זה טוב? ערוצי שיווק, שיווק 1:1 לעומת 1:רבים. אמצעי שיווק, תוכן שיווקי מהי תכנית שיווקית? מיתוג ומיתוג אישי תרגול מעשי – ערכי המותג שלי, אם המותג היה בן אדם תרגול מעשי – התחלת עבודה על תכנית שיווקית לעסק.

מוצרים נוספים בעסק אימוני
מטרה – סוגי מוצרים: ספרים, משחקים, סדנאות והרצאות תרגול מעשי: כתיבת דף מכירה למוצר פרזנטציות תלמידים: "העסק שלי"

רשימה ביבליוגרפית – אימון משולב
פיטר דרוקר, ניהול הלכה למעשה, הוצאת מטר.
ספרו החשוב של אבי תורת הניהול ואבי החשיבה התוצאתית. חשוב לכל מי שעוסק באימון עסקי וארגוני.
ראובן כץ, coaching אימון לחיים, הוצאת אופוס.
הספר מציג את עקרונות האימון מכוון-התוצאות. הספר מתאר את המקורות הפילוסופיים והניהוליים של האימון מכוון התוצאות, את עקרונות החשיבה התוצאתית ואת ארגז הכלים המאפשר דיון אסטרטגי בנסיבות חייו של המתאמן.
יבין רוכלי, coaching לעורכי דין, הוצאת פרלשטיין גינוסר.
הספר אינו מיועד רק לעורכי דין וניתן למצוא בו פירוט נרחב ו"ידידותי" של כל עקרונות האימון וכלי האימון. בנוסף, כולל הספר תרגילים ו"טיפים" שימושיים ואפקטיביים לניהולו של תהליך אימון. מתאים במיוחד לכל מי שעוסק באימון בתחום הקריירה.
ריצ'רד קרסון, לאלף את השדון, הוצאת אריה ניר.
הספר מציע דרך יצירתית ואפקטיבית מאוד להתמודדות עם חסמי ההצלחה.
ד"ר אסתר אשכנזי, קואוצ'ינג במערכת החינוך, מייעוץ לאימון, הוצאת אופוס.
הכל על אימון במערכות החינוך.
ג'ימס קולינס, לנצח נבנו – 18 חברות מופת, הוצאת פקר.
מה הופך פירמה לסיפור הצלחה ארוך טווח? על חזון וערכים ארגוניים.
בלנצ'רד/הומאן, אימון אישי להצלחה בשיטת ה-coaching, הוצאת אופוס.
סטיבן קובי, שבעת ההרגלים של אנשים אפקטיבים במיוחד הוצאת אור עם.
פגי קלאוס, אמנות השיווק העצמי, הוצאת אופוס.
רמן נעמי רחל, ברכות סבי, הוצאת מודן.
רמן נעמי רחל, חוכמה משולחן המטבח, הוצאת מודן.

הכשרת מאמנים

מכללת סמינר הקיבוצים

"האימון המשולב" – תכנית להכשרת מאמנים (coaching) ולפתיחת עסק עצמאי באימון

לימודי תעודה* תכנית חד שנתית

רכזת התכנית: צאלה מיינרט
מנחים: כנרת פרדמן, מאסטר באימון, מאמנת בכירה מוסמכת MCI
עו"ד יבין רוכלי, מאסטר באימון, מאמן בכיר מוסמך MCI
שלומית לפיד .M.A אוניברסיטת בר אילן, יועצת שיווקית, מאמנת ומנחת NLP

רציונל:
"האימון המשולב" משלב בין כלים משתי דיסציפלינות שונות: דיסציפלינת האימון ממוקד התוצאות ודיסציפלינת המיינדפולנס (mindfulness). השילוב בין השתיים מעניק לבוגרי הקורס מגוון כלים נרחב, המאפשר אימון מקצועי ברמה
הגבוהה ביותר.

האימון ממוקד התוצאות מבוסס על עקרונות של חשיבה תוצאתית והוא מאפשר השגת יעדים ותוצאות על ידי הפיכת המתאמן למי ששולט בחייו ומנהל אותם באופן יזום, שיטתי, מתוכנן, מדיד ומבוקר.

כלי המיינדפולנס מאפשרים להעצים את הקשר בין המאמן והמתאמן ומקנים למאמן אפשרות לנהל את תהליך האימון ברגישות, בקשיבות ותוך תשומת לב להגברת הנוכחות ב"כאן ועכשיו".

כלי האימון המשולב מאפשרים ביצוע תהליכי אימון מקצועיים בסטנדרט גבוה לצורך צמיחה והתפתחות אישית ומקצועית, על מנת להגיע לתוצאות יוצאות מגדר הרגיל בכל תחומי החיים, הן באישי והן במקצועי.

בנוסף, מאפשרים כלים אלה תפקוד אופטימאלי, שיפור בהתנהגות, ביכולות קוגניטיביות, ביכולות ויסות רגשי, עליה ברגשות חיוביים ומצב סובייקטיבי משופר ומאוזן. המיקוד במתודולוגית החשיבה התוצאתית מחד יחד עם תרגול ה-
mindfulness גורמים לנינוחות ואפקטיביות, צמיחה ורווחה נפשית המאפשרים אינטגרציה אישית ובין אישית.

מתודולוגיה:
הקורס נועד להקנות לבוגריו ידע, הבנה וכלים מעשיים ומתודולוגיים, בשילוב חווית למידה, התנסויות ותרגולים מעשירים, ובכלל זה התנסות ותרגול של תהליך אימון, הן כמאמן והן כמתאמן. הקורס שם דגש על למידה מקצועית, לצד חוויית למידה וחוויית אימון.

המתודולוגיה של הקורס כוללת שישה נדבכים מרכזיים:
נדבך ראשון – לימוד מתודולוגי של מקורות האימון המשולב, הבנת העקרונות העומדים בבסיס האימון המשולב והכרות יסודית של כלי האימון.
נדבך שני- הכשרה לבניית עסק עצמאי באימון (coaching) ובניית בידול שיווקי וייחודיות.
נדבך שלישי – תרגול מעשי (אחד על אחד) של תהליך אימון שמאפשר למשתתף היכרות מעמיקה עם כלי האימון לצד המחשת החוויה האימונית.
נדבך רביעי – סופרוויז'ן קבוצתי לצורך הנחיה, בקרה, מיקוד וחידוד.
נדבך חמישי – פרקטיקום – עבודה מעשית בליווי סופרוויז'ן.

התרגול המעשי
חלק משמעותי מן הקורס מוקדש לתרגול מעשי של הסטודנטים. כל אחד מהסטודנטים יתרגל הן את תפקיד המאמן ואת תפקיד המתאמן, לשם הבנת מלוא המורכבויות המאפיינות את תהליך האימון, ועל מנת לחוות את החוויות, התחושות והאתגרים הניצבים בפני המאמן ובפני המתאמן.
התרגול ייעשה בפיקוח והנחיה של סגל הקורס, וילווה בקבלת משוב אישי מצד סגל הקורס ומשוב קבוצתי שבו כל סטודנט יוכל לבטא את תחושותיו ותובנותיו.

פרטים

יום הלימודים: יום ראשון.
שעות הלימוד: 16:00 –21:00 כולל הפסקות.
היקף השעות: * לימוד עיוני וסופרוויז'ן – 200 שעות אקדמיות
תעודה: תעודת אימון (coaching) מטעם בית הספר ללימודי תעודה, מכללת סמינר הקיבוצים.
גמולים: באחריות הסטודנט.

חובות הסטודנט:
נוכחות מלאה בעל המפגשים (למעט חיסורים מפאת נסיבות מוצדקות כמחלה או מילואים תוך הצגת אסמכתאות מתאימות). לפי תקנון המכללה – היעדרות מעל 6 שיעורים במהלך הקורס דינה כישלון בקורס. במקרה זה לא תתאפשר השתתפות הסטודנט במבחנים או הגשת עבודות. כל היעדרות מעל 6 הפעמים מכל סיבה שהיא, גם מחלה, צריכה לקבל אישור מראש התוכנית (לא כולל היריון, לידה ומילואים – נספחים בתקנון הלימודים).
ביצוע פרקטיקום (אימון ל- 2 מתאמנים מעבר למתאמן מן הכיתה) והגשת דו"חות אימון. הציון שינתן לדו"חות האימון יהווה את הציון הסופי של הסטודנט והוא ינתן לפי מידת ההבנה והיישום של כלי האימון שנלמדו.

תכנים עיוניים– Coaching משולב 160 ש'

חשיבה תוצאתית – כלי החשיבה והמסגרת
חשיבה תוצאתית – כלי האימון המרכזי

כלי חשיבה נוספים
חשיבה חיובית, הפשטה, פרספקטיבה, בקרה

בירור הזהות האימונית
זהות אימונית – זיהוי ערכים, משאבים וחסמי הצלחה.

תכנון ארוך טווח
יצירת חזון המביא לביטוי את מימוש אופטימאלי של זהותו האימונית של המתאמן והמדרבן למימושו.
קביעת יעדים והכנת תכנית עבודה להשגתם.

מסגרת האימון
מבנה האימון, יחסי מאמן ומתאמן, כלי תקשורת אימוניים, הקשבה, שאלות אימוניות.
אתיקה באימון
הכרת האתגרים האתיים העומדים בפני המאמן.
תחום האימון בארץ
זרמים, גישות, מגמות וארגונים
סוגי אימון נוספים
אימון עסקי, אימון ניהולי, אימון זוגי, אימון צוות – אימון בארגונים מהו אימון? מהם מקורות האימון המשולב?
עקרונות מרכזיים באימון: מודעות, אותנטיות, נטילת אחריות, אפקטיביות
תפקיד המאמן כזרז צמיחה: שיקוף, שאלות, הפיכת אבנים, העצמה.מה נותן הקשר מאמן – מתאמן.
סוגים שונים של אימון
לאיזה סיטואציות בחיים מתאים האימון? הבדלים בין אימון ובין דיסציפלינות אחרות

תכנים בתחום המיינדפולנס באימון
מקורות המיינדפולנס (קשיבות),
מיומנויות רכות – איכויות פתיחת הלב והקשבה אמיתית
תרגול לשחרור מחסמים: פחד, כעס, קנאה ותאווה
על דיוק ובהירות באמצעות מיינדפולנס
חשיבה תוצאתית ומיינדפולנס
ארגונים ועסקים המתרגלים מיינדפולנס – סקירה על הנעשה בארץ ובעולם
הבונוס הגדול של המיינדפולנס – גמישות ואומץ
הדגמות- מיינדפולנס בשרות האימון

הקמת עסק עצמאי באימון– בדגש על שיווק מעשי (40 ש')

מהן מטרות העסק ? מה זה אומר להיות בעל עסק באימון? תפקידיו של בעל העסק , מהו עסק קטן – סקירת מספר מודלים לעסקים קטנים אפיון העסק: תחום עיסוק, קהל יעד, בידול תרגול מעשי – מיומנות ההצגה העצמית

הקמת עסק
עוסק פטור / עוסק מורשה / חברה – הבדלים ניהול תזרים, הכנסות, הוצאות עקרונות תמחור מבצעים, הנחות והוספת ערך

תכנית עסקית
מדוע חשוב שתהיה תכנית עסקית החלקים השונים של התכנית העסקית איך כותבים תכנית עסקית תרגול מעשי – תכנון, שאלות הביתה

שיווק
מה זה שיווק ולמה זה טוב? ערוצי שיווק, שיווק 1:1 לעומת 1:רבים. אמצעי שיווק, תוכן שיווקי מהי תכנית שיווקית? מיתוג ומיתוג אישי תרגול מעשי – ערכי המותג שלי, אם המותג היה בן אדם תרגול מעשי – התחלת עבודה על תכנית שיווקית לעסק.

אתר ובלוגים
מה ההבדל בין אתר לבלוג, האם חייבים אתר? פלטפורמות לאתר / בלוג מה צריך להיות כתוב בעמודים השונים באתר? מאמרי תוכן לאתר, תבניות לכתיבת תוכן תרגול מעשי – כתיבת תוכן לאתר

מה זה שיווק ולמה זה טוב? ערוצי שיווק, שיווק 1:1 לעומת 1:רבים. אמצעי שיווק, תוכן שיווקי מהי תכנית שיווקית? מיתוג ומיתוג אישי תרגול מעשי – ערכי המותג שלי, אם המותג היה בן אדם תרגול מעשי – התחלת עבודה על תכנית שיווקית לעסק.

מוצרים נוספים בעסק אימוני
מטרה – סוגי מוצרים: ספרים, משחקים, סדנאות והרצאות תרגול מעשי: כתיבת דף מכירה למוצר פרזנטציות תלמידים: "העסק שלי"

רשימה ביבליוגרפית – אימון משולב
פיטר דרוקר, ניהול הלכה למעשה, הוצאת מטר.
ספרו החשוב של אבי תורת הניהול ואבי החשיבה התוצאתית. חשוב לכל מי שעוסק באימון עסקי וארגוני.
ראובן כץ, coaching אימון לחיים, הוצאת אופוס.
הספר מציג את עקרונות האימון מכוון-התוצאות. הספר מתאר את המקורות הפילוסופיים והניהוליים של האימון מכוון התוצאות, את עקרונות החשיבה התוצאתית ואת ארגז הכלים המאפשר דיון אסטרטגי בנסיבות חייו של המתאמן.
יבין רוכלי, coaching לעורכי דין, הוצאת פרלשטיין גינוסר.
הספר אינו מיועד רק לעורכי דין וניתן למצוא בו פירוט נרחב ו"ידידותי" של כל עקרונות האימון וכלי האימון. בנוסף, כולל הספר תרגילים ו"טיפים" שימושיים ואפקטיביים לניהולו של תהליך אימון. מתאים במיוחד לכל מי שעוסק באימון בתחום הקריירה.
ריצ'רד קרסון, לאלף את השדון, הוצאת אריה ניר.
הספר מציע דרך יצירתית ואפקטיבית מאוד להתמודדות עם חסמי ההצלחה.
ד"ר אסתר אשכנזי, קואוצ'ינג במערכת החינוך, מייעוץ לאימון, הוצאת אופוס.
הכל על אימון במערכות החינוך.
ג'ימס קולינס, לנצח נבנו – 18 חברות מופת, הוצאת פקר.
מה הופך פירמה לסיפור הצלחה ארוך טווח? על חזון וערכים ארגוניים.
בלנצ'רד/הומאן, אימון אישי להצלחה בשיטת ה-coaching, הוצאת אופוס.
סטיבן קובי, שבעת ההרגלים של אנשים אפקטיבים במיוחד הוצאת אור עם.
פגי קלאוס, אמנות השיווק העצמי, הוצאת אופוס.
רמן נעמי רחל, ברכות סבי, הוצאת מודן.
רמן נעמי רחל, חוכמה משולחן המטבח, הוצאת מודן.